Het onderwijs moet zich voorbereiden op een revolutie: de wifi-generatie

Volgende week is het zover: het Open innovatie festival van Amsterdam.

Talloze workshops die allemaal gratis worden aangeboden. De hele organisatie is gedaan door vrijwilligers onder aanvoering van Kim Spinder, kennismanager bij de gemeente Amsterdam. Ik ben bezig met de laatste voorbereidingen voor de sessie onderwijs 2.0. Onderwijs 2.0: sociale media en nieuwe didactiek staan voorop. Ter voorbereiding lees ik een boekje van Liesbeth Hop en Bamber Delver. De Wifi-generatie.  De jeugd op het mobiele internet.

Na de Generatie Einstein en de Homo Zappiens staat de nieuwe generatie voor de deur: de Wifi-generatie. Dit zijn de jongeren (vanaf 10 jaar) die opgroeien in een online-omgeving. Ze hebben altijd en overal toegang tot online informatie. Deze toegang onttrekt zich aan het toezicht van ouders, opvoeders en docenten. Via nieuwe middelen kan iedereen informatie tot zich nemen en kan altijd contact onderhouden met zijn sociale netwerken. Dit kan op de hoek van de straat, in de aula op school en thuis.  Nu kan een pc met een wachtwoord worden afgesloten en kan op school msn en hyves worden geblocked. Dat wordt in de nabije toekomst steeds moeilijker. De critici aan het woord:

De jongeren uit de wifi-generatie stromen in in het onderwijs en gaan een claim leggen op de soort begeleiding die zij willen én nodig hebben. Van opvoeders en docenten moet worden verwacht dat zij weten hoe de middelen van de jongeren werken en hoe sociale processen verlopen. Deze processen spelen zich grotendeels af via sociale netwerken en nieuwe 3.0-toepassingen (ontwikkeling van een persoonsgebonden digitaal DNA) . De Wifi-generatie moet sociaal-emotioneel begeleid worden. Ze moeten ondersteund worden in het leren selecteren van informatie en het leren waarderen van informatiebronnen. Maar ook moet er een vangnet zijn om deze Wifi’s te leren hoe om te gaan met relaties die anders zijn dan contacten uit het sociale netwerk. Wie is betrouwbaar en wie niet? Hoe kun je vaststellen of iemand uit een digitaal sociaal netwerk daadwerkelijk in real life de moeite waard is en daadwerkelijk de persoon is zoals hij zich online presenteert?

De Wifi-generatie gaat eisen stellen aan de begeleiding én aan het leren. Leren, sociale netwerken en begeleiding worden veel meer een geheel. Deze ontwikkeling moet nu op de agenda worden gezet om te voorkomen dat we over ongeveer vijf jaar een generatie dreigen te verliezen omdat deze niet op de juiste wijze begeleid wordt. Maar het moet ook op de agenda komen om een moderne variant van de bezetting van het Maagdenhuis te voorkomen. Want ook in 1969 was het de opgroeiende generatie die besloot om in actie te komen en het onderwijs en de begeleiding die zij wensten af te dwingen. Want hoe ga je het volgende tegenhouden? Briljante uitleg van wat nu al kan technologisch gezien, maar waar we wellicht nog niet aan toe zijn.

De oplossingen die TED biedt zullen wij in onze brainstorm Onderwijs 2.0 nog niet bereiken. Maar we zetten vast een stap in die (goede) richting.

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: